Listing 1 - 10 of 132 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Deze studie over de menselijke levensloop is gebaseerd op veertig jaar ervaring als o.m. psychiater en bedrijfspsycholoog. Aangetoond wordt dat de kijk op elke levensfase in directe relatie staat met het mensbeeld dat men er voor zichzelf op nahoudt. Lievegoed kiest duidelijk voor een personalistisch mensbeeld en blijkt sterk door de ideeën van Rudolf Steiner beïnvloed. In zeven hoofdstukken komt het menselijk leven onder het aspect van ontwikkeling aan de orde, waarbij lichaam, psyche en geest steeds tot één beeld voeren. Voor een breed publiek wordt op toegankelijke wijze inzicht geboden in de eigen levensloop en die van anderen, geïllustreerd met korte verwijzingen met wetenschappelijke literatuur. Een manco lijkt me dat deze niet verder reikt dan 1976, zodat aan recente maatschappelijke tendensen zoals autonomie en individualisering niet wordt toegekomen. Overigens is de behoefte aan waarde-oriëntatie tegenwoordig aan het toenemen, zodat wellicht toch op een groeiend lezerspubliek kan gerekend worden. © NBD Biblion
Choose an application
Aan de hand van zijn persoonlijke ervaringen bereidt Jackson je voor op de uitdagingen van het volwassen leven. Hij bespreekt alles wat je moet weten over vriendschap, pesten, drugs, relaties, seks en het vinden - en behouden - van je eerste baan.Met niets verhullende eerlijkheid gidst Jackson je langs de valkuilen op de weg naar volwassenheid. Een waardevol boek voor jongeren en volwassenen met Asperger, en voor hun ouders, familie, leraren, werkgevers, begeleiders, vrienden en partners.
Autismespectrumstoornissen --- Orthopedagogics --- ontwikkelingspsychologie --- Psychiatry --- Aspergersyndroom
Choose an application
Developmental psychology --- psychologie --- ontwikkelingspsychologie --- levensloop
Choose an application
The second edition of this comprehensive volume presents methods for nonverbal assessment of diverse individuals, such as persons with speech or hearing deficits, limited English skills, or emotional problems. Chapters provide a contemporary context for nonverbal evaluations, accompanied by descriptions of best practices in detecting bias in cognitive tests, multicultural assessment, cross-battery assessment of nonverbal cognitive ability, and psychological and physiological influences on assessment. The book discusses nonverbal assessment of cognition and intelligence as well as related domains, such as academic skills, neurocognitive functioning, personality, and behavior issues. Guidelines for using common nonverbal assessment tools and strategies feature the most up-to-date information on administration and scoring, psychometric properties, and strengths and limitations. Best practices for testing diverse children and adults and using reliable, valid, and fair assessment instruments are emphasized throughout the book. Featured instruments in the Handbook include: The Universal Nonverbal Intelligence Test, Second Edition (UNIT2). The newest version of the Leiter International Performance Scale (Leiter-3). The Wechsler Nonverbal Scale of Ability (WNV). The Comprehensive Test of Nonverbal Intelligence, Second Edition (CTONI-2). The Test of Nonverbal Intelligence. The General Ability Measure for Adults (GAMA). The Second Edition of the Handbook of Nonverbal Assessment is a must-have resource for researchers and graduate students in school and clinical child psychology, speech and language pathology, educational technology, social work, and related disciplines as well as clinicians, professionals, and in-service educators of diverse students.
Developmental psychology --- Educational psychology --- schoolpsychologie --- kinderpsychologie --- ontwikkelingspsychologie
Choose an application
Developmental psychology --- Industrial psychology --- ontwikkelingspsychologie --- creativiteit
Choose an application
Kinderen en jongeren leren veel van de groepen waarin ze tijd doorbrengen en daarom hebben hun ervaringen binnen groepsverband grote invloed op hun ontwikkeling. Omgekeerd bepalen individuele kinderen en jongeren de groepsdynamiek. Professionals die op een adequate manier dergelijke processen van kinderen en jongeren bijsturen, dragen bij aan een goede ontwikkeling van de groep en van ieder kind. Ontwikkeling in de groep is een uniek handboek, dat zich richt op het werken met groepen kinderen en jongeren.Ontwikkeling in de groep bestaat uit twee delen. Deel 1 vertaalt de theorie over groepsprocessen bij kinderen en jongeren naar de praktijk. Elk hoofdstuk koppelt een fase van de groepsontwikkeling aan de individuele ontwikkeling van een kind of jongere. De gebruiker krijgt concrete voorbeelden om inzicht te verwerven in de groepsprocessen en handvatten om deze processen te begeleiden. Dit alles voor brede toepassingsgebieden: van de peuterspeelzaal tot voortgezet onderwijs en sportclubs. Deel 2 behandelt drie grote thema’s: diversiteit, speciale groepen en begeleiding. Op de website staan spel- en werkvormen, aanbevolen literatuur, links naar filmpjes en verdiepende vragen over de stof. Pedagogisch studieboek op hbo/wo-niveau.
Primary groups --- Age group sociology --- Educational sciences --- pedagogiek --- kinderen --- ontwikkelingspsychologie --- groepsdynamica --- 361.13 --- Groepspsychologie --- Groepswerk --- Ontwikkelingspsychologie
Choose an application
Ouders, opvoeders, leerkrachten, begeleiders, scholen, jeugdwerkers,… moeten de ontwikkeling van jonge kinderen zo goed mogelijk opvolgen en ondersteunen. Tal van studies hebben aangetoond dat vooral ook de betrokkenheid van ouders een grote impact heeft. Daarom legt dit boek uit wat ouders, en anderen, allemaal kunnen doen om de ontwikkeling van hun jonge kinderen – tot 7 jaar – te stimuleren en hun opvoeding in goede banen te leiden. Daarbij komen niet alleen de cognitief-verstandelijke vaardigheden aan bod, maar onder meer ook de sociaal-emotionele ontwikkeling, het muzisch-creatieve, het motorische, een open blik op de wereld, zintuiglijke waarneming van de werkelijkheid, het exploreren van de natuur, het reflecteren. Kortom, alle aspecten waarmee het kind ook volop te maken krijgt in het basisonderwijs.
opvoeding --- Ontwikkelingspsychologie --- Ontwikkeling van kinderen --- Peuters --- Kleuters --- Jonge kinderen --- 37 --- Opvoeding - Ontwikkelingspsychologie ; kinderen. --- Educational sciences
Choose an application
Dit boek beschrijft de normale ontwikkeling en de invloeden op de ontwikkeling van kinderen op een overzichtelijke manier. Deze klassieker beschrijft de levensfasen vanaf de prenatale periode tot en met de adolescentie op verschillende belangrijke domeinen zoals taal, denken, gedrag, emoties, motoriek en relaties met ouders, broers/zussen en leeftijdgenoten. Het sluit aan bij de praktijk en is naast leerboek ook heel goed te gebruiken als naslagwerk voor ouders.
Ontwikkelingspsychologie ; kinderen --- Opvoeding --- Opgroeien --- Ontwikkelingspsychologie --- Kinderen --- Ontwikkelingsproblemen --- Kinderpsychologie --- Kind --- Ontwikkelingsprobleem --- Jeugdpsychologie --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie
Choose an application
Hoe kan het dat het ene kind zo makkelijk vrienden maakt en het andere kind niet? Wanneer gaan kinderen eigenlijk kruipen en lopen? Hoe ontwikkelt een geweten zich en wat is de invloed van leeftijdsgenoten op vrijetijdsbesteding en beroepskeuze? Met Praktijkgerichte ontwikkelingspsychologie leren studenten hoe de ontwikkeling van kinderen en jongeren van 0 tot 21 jaar op sociaal, emotioneel en cognitief gebied verloopt. In leesbare taal worden aan de hand van ontwikkelingstaken beschreven welke ontwikkelingen kinderen doormaken. Daarbij wordt steeds een praktijkgerichte toepassing gemaakt van de theorie. Wat valt er bijvoorbeeld concreet op aan het gedrag van deze kinderen en jongeren? En welke beschermende factoren en welke risicofactoren zijn aan te wijzen? Het boek belicht ook steeds de sterke kanten en mogelijkheden van kinderen en jongeren.Bij de vierde herziene druk:Actuele onderwerpen als passend onderwijs, cyberpesten en radicalisering zijn toegevoegd.Bij afwijkingen van de normale ontwikkeling wordt gebruik gemaakt van de termen van de DSM-V.Inzichten vanuit recent onderzoek, zoals de gevolgen van trauma, zijn geïntegreerd in de hoofdstukken.Er is een bijbehorende website met videofragmenten van uiteenlopende situaties en daarnaast per hoofdstuk mc-vragen en een casus. Doelgroep: Studenten van de Pabo, Social Work, HBO-pedagogiek en HBO-psychologie.(Bron: https://www.boomhogeronderwijs.nl/product/100-4439_Praktijkgerichte-ontwikkelingspsychologie)
Ontwikkelingspsychologie --- Developmental psychology --- adolescenten --- baby's --- ontwikkelingspsychologie --- kleuters --- peuters --- PXL-Healthcare 2020 --- kinderen --- jongeren
Choose an application
Kinderen en jongeren leren veel van de groepen waarin ze tijd doorbrengen en daarom hebben hun ervaringen binnen groepsverband grote invloed op hun ontwikkeling. Omgekeerd bepalen individuele kinderen en jongeren de groepsdynamiek. Professionals die op een adequate manier dergelijke processen van kinderen en jongeren bijsturen, dragen bij aan een goede ontwikkeling van de groep en van ieder kind. Ontwikkeling in de groep is een uniek handboek, dat zich richt op het werken met groepen kinderen en jongeren.Ontwikkeling in de groep bestaat uit twee delen. Deel 1 vertaalt de theorie over groepsprocessen bij kinderen en jongeren naar de praktijk. Elk hoofdstuk koppelt een fase van de groepsontwikkeling aan de individuele ontwikkeling van een kind of jongere. De gebruiker krijgt concrete voorbeelden om inzicht te verwerven in de groepsprocessen en handvatten om deze processen te begeleiden. Dit alles voor brede toepassingsgebieden: van de peuterspeelzaal tot voortgezet onderwijs en sportclubs. Deel 2 behandelt drie grote thema’s: diversiteit, speciale groepen en begeleiding. Op de website staan spel- en werkvormen, aanbevolen literatuur, links naar filmpjes en verdiepende vragen over de stof. Pedagogisch studieboek op hbo/wo-niveau.
Primary groups --- Age group sociology --- Educational sciences --- pedagogiek --- kinderen --- ontwikkelingspsychologie --- groepsdynamica --- Groepspsychologie --- Groepswerk --- Ontwikkelingspsychologie --- 361.13
Listing 1 - 10 of 132 | << page >> |
Sort by
|